Resultaten DiFiets

Ouderen en chronisch zieken welke gebruik maken van de DiFiets staan veelal onder begeleiding van fysiotherapeuten. Maar levert de DiFiets ook het gewenst effect op?

In het voorjaar van 2012 hebben twee studenten van Zuyd Hogeschool onderzoek gedaan naar de ervaringen van cliënten en professionals over het gebruik van de DiFiets. De reden om te bewegen kan voor cliënten verschillend zijn. Sommige willen graag zelf bewegen om hun gewrichten soepel te houden, kan fietsen pijn verlichtend zijn, is het sociale contact de hoofdreden of kan het bewegen een reden zijn om weer op de been te komen na een valpartij.

Uit interviews met gebruikers blijkt dat zij de fiets zeer enthousiast ervaren. Het ‘moeten’ bewegen wordt ineens veel plezierig door het zien van beelden die mij herinneren aan goede tijden. De tijd gaat een stuk sneller (soms te snel) wanneer je tijdens het fietsen om je heen kan kijken en kan genieten van de omgeving en je weer even terug kan wanen naar vroeger.

De fysiotherapeuten welke cliënten onder begeleiding nemen staan, zien de DiFiets als een zeer gebruiksvriendelijk product, waarbij de doelstelling als super wordt ervaren. Door beelden uit de omgeving te gebruiken voelen cliënten zich ‘thuis’ en worden de hersenen geprikkeld wanneer zij gebruik maken van de DiFiets. Door meerdere fietsen naast elkaar te plaatsen ontstaat er communicatie over en weer tussen de cliënten en stimuleren zij elkaar om verder te fietsen.

De belangstelling en het aantal plaatsingen van opstelling verspreidt zich over Nederland, waardoor er intussen enkele honderden gebruikers zijn.