• Virtueel fietsen in Peru.

De stad ligt aan de andere kant van de wereld, maar toch is sinds begin dit jaar mogelijk om in het San Francesco verpleeghuis in Cuzco (Peru) te DiFietsen.  Het verpleeghuis is opgezet door zeven nonnen en heeft als doel dakloze ouderen op te vangen en onderdak te bieden.

Ronald Valk werkt als fysiotherapeut bij Zilverzorg in Hilversum. Een organisatie waar Stichting BOZ sinds haar oprichting nauw contact mee mee heeft en diverse pilots mag draaien om de DiFiets verder te ontwikkelen.  Vanwege deze nauwe samenwerking is Ronald een soort ambassadeur geworden van de stichting en zeer enthousiast over het bewegingsplezier onder ouderen wat BOZ wil verbeteren.

Al jaren reist Ronald af naar Peru. De reis begeeft zich altijd naar de historische stad Cuzco, waar zijn vrouw is geboren en getogen en haar familie nog steeds woonachtig is.  De stad bevindt zich op de route naar de grote bezienswaardigheid Machu Picchu en dat maakt het een zeer toeristische stad. In Cuzco is veel verschil tussen rijk en arm en met name in het omliggende platteland heerst veel armoede. Dé reden voor Ronald en zijn vrouw om ieder jaar iets ‘goeds ‘ te doen in Cuzco. Zo hebben zij vorig jaar een professionele blender geschonken aan het San Francesco verpleeghuis. Het geld wat Ronald schenkt komt voort uit eigen donaties, maar ook van vrienden en familie wat hij op een speciale geopende bankrekening opspaart.

De schoonfamilie van Ronald is lid van de Rotary, welke investeert in de ontwikkelingsprojecten in de stad. Zo hebben zij gewerkt om meer mensen bloeddonor te maken en proberen zij de kennis over brandwonden in het plaatselijke ziekenhuis verbeteren.  Via Facebook zagen zij dat Ronald betrokken is bij het DiFietsen en dit onderwerp wekte direct interesse bij hen op.

Maar is het mogelijk om in Cuzco te DiFietsen? Samen met Ron Otten (voorzitter Stichting BOZ) heeft Ronald de opties bekeken. Een hometrainer was al aanwezig in het verpleeghuis. Stichting BOZ heeft een computer, beeldscherm en overige toebehoren gesponsord en Ronald zou tijdens zijn bezoek aan Cuzco eerder dit jaar zorgen voor de installatie. Alle materialen om een DiFiets te kunnen opzetten waren aanwezig.

Maar bij de installatie dook een voor ons onvoorspelbaar probleem op. Wegens de katholieke religie welke heerst in Peru leven de ouderen in San Francesco nog gescheiden. Zo kent het een mannen- en vrouwenafdeling, welke allebei overeen zeer geschikte ruimte beschikken om de DiFiets te plaatsen. Door goed onderzoek van Ronald is hij erachter gekomen dat de vrouwen wel bereid zijn de mannenafdeling te bezoeken, maar de mannen dus écht niet op de vrouwen afdeling komen. Besloten is dus om de DiFiets te plaatsen op de mannenvleugel.

Ronald heeft de laatste dagen van zijn bezoek aan Cuzco nog een aantal bewoners kunnen zien DiFietsen over de Gooise Heide. Bewoners vonden het prachtig om te kunnen fietsen én beelden te kunnen bekijken. Op dit moment zijn er dus bewoners van Cuzco, Peru welke routes fietsen uit Nederland, hoe prachtig is dat!