Stichting Bewegingsplezier is genomineerd binnen de categorie Landelijke vrijwilligersproject van het jaar 2014.

Virtueel fietsen

De DiFiets is het eerste concrete product dat onder de vleugels van Stichting BOZ tot ontwikkeling is gekomen. Een op zichzelf staande opstelling bestaande uit onder meer een TV + standaard, een pc en een bewegingssensor. Met de DiFiets spreekt BOZ haar gebruikers aan via hun zintuigen. Het bewegen van spieren in combinatie met het bekijken van beelden vormen een stimulerende interactie. Door middel van beeldmateriaal uit een bekende omgeving kunnen gebruikers zich helemaal terug wanen in de tijd dat zij zelf konden fietsen in de stad of natuur. Stichting BOZ produceert filmmateriaal uit uw omgeving.

Fit-tv is het vervolg op de Difiets. Dit online platform maakt het virtuele fietsen toegankelijk voor iedereen. Geen hoge aanschafkosten, maar een laag abonnement per maand. Alles dat nodig is is een beeldscherm dat verbonden is met het internet en een app op een mobiele telefoon die de beweging registreert. Dit platform biedt een centrale catalogus, waar tevens eigen fietsvideo’s naar toe geupload kunnen worden. Meer hierover op de speciale website van Fit-tv, klik hier.

Fietsen is onder senioren zeer populair. Zij vinden fietsen gezond, ontspannend en goed voor het milieu. Meer dan 80% procent van de 75-plussers fiets. Zelfs van de 80-plussers fiets 72% nog regelmatig. De reden waarom ouderen stoppen met fietsen is vanwege gezondheidsredenen, het drukke verkeer en het gevoel van onzekerheid. (Van Loon, Broer, 2006)